Hero Image

Jong en Zot Getalenteerd – Jonge ondernemers Lara (25) en Yasmina (24) brengen met hun agency Flock innovatie in reclame

15.03.2025
Anne-Laure Debosschere
JONG EN ZOT GETALENTEERD

Twee jonge vrouwen, een gedeelde passie en een vernieuwende blik op reclame: dat is Flock. Yasmina El Bejaji (24) en Lara Drakulic (25) startten hun eigen agency om campagnes te maken die verder gaan dan traditionele marketing. Met een frisse aanpak en een sterke culturele insteek veroveren ze de creatieve sector.

Kracht van samenwerking en richting 

De naam ‘Flock’ is bewust gekozen. “Het komt van de zwermtheorie”, legt Yasmina uit. “Een grote groep vogels kan van richting veranderen door slechts een paar leiders. Dat is onze missie: een andere koers inslaan binnen de reclamewereld.” 

Flock richt zich op authentieke en cultuurgerichte marketing. “Merken moeten verder kijken dan standaardreclame en echte connecties maken”, vult Lara aan. Yasmina, met haar Marrokaans-Belgische roots en Lara, die Servisch-Belgisch is, hebben door hun diverse achtergronden een unieke blik op communicatie. “Wij kijken naar campagnes door een andere lens, eentje die veel mensen misschien nog niet gewend zijn, maar die wel steeds relevanter wordt.” 

svg background ornament
We wilden iets doen dat écht uit ons hart kwam. Onze diverse achtergronden geven ons een unieke blik op communicatie en de wereld.
Yasmina

Van KV Mechelen tot eigen creatieve projecten 

Een van hun grote opdrachten was de campagne voor 120 jaar KV Mechelen. “We hadden slechts een week en een minimaal budget, maar het werd een succes”, vertelt Lara. “We moesten creatief omgaan met de middelen die we hadden.” 

De kans om aan dit project mee te werken, kregen ze van Defiant, een agency waarmee ze regelmatig de krachten bundelen. “Die samenwerkingen hebben ons echt een duwtje in de rug gegeven en laten zien hoe belangrijk een sterk netwerk is”, zegt Yasmina. 

Daarnaast werken ze ook aan eigen projecten, waarin ze hun artistieke visie volledig kwijt kunnen. “Soms moet je gewoon zelf iets creëren om te laten zien wat je in huis hebt”, zegt Yasmina. “Dat opent deuren naar samenwerkingen die anders misschien niet waren ontstaan.” 

“Een goed voorbeeld hiervan was onze Gaza Wrapped campagne”, zegt Yasmina. “We hadden het idee om belangrijke data die niet genoeg gedeeld wordt – de horrors in Gaza – te verpakken in de vorm van onbelangrijke data die massaal gedeeld wordt – Spotify Wrapped”, vult Lara aan. 

Na een paar intensieve dagen gevuld met internationale samenwerkingen tussen creatieven – ze haalden er zelfs een designer uit Portugal bij – viel het project dan toch in het water,

omdat iemand anders hen voor was bij het posten. “Dat was heel jammer, maar langs de andere kant hebben die paar dagen ons zoveel energie gegeven dat het je weer zin geeft om nóg harder te knallen op andere projecten”, klinkt het.

De uitdagingen van een jonge agency 

“Eén van de moeilijkste dingen was het bepalen van onze waarde”, vertelt Yasmina. “Als jonge agency moet je echt leren om voor jezelf op te komen en klanten te overtuigen van je prijs. Veel bedrijven onderschatten het belang van sterke marketing en daar moet je tegenop boksen.” 

Toch houden ze voet bij stuk en blijven ze groeien. “We leren nieuwe dingen bij elke samenwerking en bouwen ons portfolio steeds verder uit. Elke keer dat we een project realiseren waar we trots op zijn, voelt het alsof we weer een stap vooruit zetten”, zegt Lara. 

Supernova: een grote volgende stap 

Een belangrijk project waar ze momenteel volop aan werken is ‘SuperNova’, een technologie- en innovatiefestival waar 120 internationale sprekers, waaronder Oprah Winfrey, aanwezig zullen zijn. “Dat is een gigantische kans voor ons”, zegt Yasmina enthousiast. “We werken als freelancers mee aan dit evenement en kunnen zo onze ervaring uitbreiden binnen de tech- en innovatiesector.” Voor Flock betekent dit een volgende stap richting grotere, meer invloedrijke campagnes. “Het is een uitdaging, maar ook een bevestiging dat we op de juiste weg zitten”, voegt Lara toe. 

De toekomst van Flock 

Toekomstgericht dromen ze van internationale campagnes en projecten die meer zijn dan alleen reclame. “We willen dat ons werk aanvoelt als een kunstvorm”, benadrukt Lara. “Iets dat mensen raakt en inspireert.” 

Met hun ambitie en vernieuwende aanpak is Flock een naam om te onthouden. “Dit is nog maar het begin”, besluit Yasmina. “We hebben nog zoveel ideeën die we willen realiseren.” 

Meer te weten komen over Flock? Volg zeker hun website en Instagram!

VTM
Qmusic
HLN
Belfius