Hero Image

Hasselt lanceert campagne rond mentaal welzijn bij jongeren: “We zetten in op het bespreekbaar maken van gevoelens”

10.10.2024
HLN
NEWS

De stad Hasselt lanceert op donderdag 10 oktober, de Werelddag van de Geestelijke Gezondheid, een opmerkelijke campagne rond mentaal welzijn bij jongeren.

De campagne wordt volgens Stad Hasselt niet toevallig gelanceerd op het einde van de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid, die loopt van 1 tot 10 oktober. “We zetten in op het bespreekbaar maken van gevoelens, het herkennen van signalen bij jezelf en bij iemand anders, en het aanreiken van laagdrempelige zelfhulptips die je kan toepassen om alvast aan de slag te gaan met die emoties”, klinkt het bij Hasselts schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen (N-VA). “Voor wie het allemaal even te veel wordt, is er een handige hulppagina waar jongeren op een eenvoudige manier terecht kunnen bij allerlei instanties in Hasselt die je kunnen verder helpen. Denk maar aan TEJO, waar je als jongere rechtstreeks kan aankloppen voor een gesprek. Er zijn ook een heleboel eerstelijnspsychologen actief in Hasselt. Hier kan je vrij snel zonder doorverwijzing terecht bij een erkende psycholoog of orthopedagoog. Bovendien is het gratis voor jongeren tot en met 23 jaar.”

Campagne in Gen Z-jasje

“We staken mentaal welzijn in een Gen Z-jasje, geïnspireerd op de populaire ‘Little Miss’-memes. Dat doen we onder meer in de vorm van stickers. Jongeren gebruiken dit format om openlijk en zelfs trots uit te komen voor hun persoonlijke bijzonderheden. Hiermee willen wij mentaal welzijn bespreekbaar maken bij jongeren”, besluit Meynen.

VTM
Qmusic
HLN
Belfius