GO!-scholengroep UN!K blijft volop inzetten op onderwijsvernieuwing met Virtual Reality (VR). Onder leiding van pedagogisch ICT-coördinator Inge Borremans en Bart Wambacq, IT’er bij de scholengroep, komen de lessen op kruissnelheid met XR. Een belangrijke mijlpaal was de succesvolle deelname van drie scholen aan het Lerend Netwerk XR, wat de basis legde voor de verdere uitrol van VR in de UN!K-scholen.
“We willen leerkrachten in staat stellen om zelfstandig met VR te werken, zodat ze hun lessen kunnen verrijken met interactieve en innovatieve tools”, legt Inge Borremans uit. “Met VR kunnen we lessen dynamischer, veiliger en inclusiever maken. VR zorgt er bovendien voor dat leerlingen in een veilige, gesimuleerde omgeving kunnen experimenteren, zonder risico’s. Dit opent nieuwe deuren voor vakken zoals taal, EHBO, presentatietraining, toerisme én tal van technische vakken.”
“Zo zijn maakt VR de lessen visueel aantrekkelijk en interactief, wat de motivatie van leerlingen verhoogt, maar biedt het ook gelijke kansen, want met virtuele excursies krijgen leerlingen ervaringen die anders onbereikbaar zouden zijn.”
“De realistische beelden en betrokkenheid die VR biedt, zijn baanbrekend. Leerkrachten ervaren dat dit een krachtige manier is om leerlingen actief en veilig te laten leren”, voegt Bart Wambacq toe. “Dit schooljaar zet onze scholengroep in op intensieve begeleidingstrajecten om VR verder te integreren in de lessen. Zo worden er onder meer in GO! middenschool Vijverbeek trajecten opgezet om VR te gebruiken bij het remediëren van taalzwakke leerlingen. In GO! BuSo het Schoolhuis, GO! campus spronk, en GO! middenschool Halle wordt VR ingezet voor EHBO-training, en in GO! campus Wemmel helpt VR leerlingen bij presentatietraining en toerismeprojecten.”
“We begeleiden de leerkrachten stap voor stap, zodat zij na afloop zelfstandig met VR kunnen werken”, zegt Inge Borremans. “Het doel is om VR breed in te zetten, zodat het een vast onderdeel van het onderwijs wordt en leerlingen op een innovatieve manier kennis kunnen opdoen.”