Meer dan 800 leerlingen van school Heilige Familie in Sint-Niklaas hebben een ‘voorleesslinger’ gevormd. De jongeren lazen elkaar al zittend voor uit een boek, wat alles samen een lint van zo’n 800 meter opleverde. De opvallende actie kaderde binnen een campagne op de school om het taalniveau van de leerlingen op te krikken.
Boeken zijn een bron van inspiratie, kennis en fantasie, maar worden steeds vaker ingeruild voor een beeldscherm. Dat ondervindt men ook in school Heilige Familie in Sint-Niklaas. “We merken een groter wordende taalachterstand bij alle leerlingen”, geven directeur Piet Van der Hoeven en bibliothecaris Ann Schatteman van Heilige Familie aan. “En niet alleen bij de kinderen die thuis een andere taal spreken. De woordenschat die jongeren beheersen is opvallend gedaald. Dat is vaak het gevolg van de schermtijd. Jongeren kunnen niet meer ‘verdwijnen’ in een boek. Ze worden veel sneller afgeleid door bijvoorbeeld hun gsm en verliezen de concentratie op een tekst. Daardoor gaat, net zoals in heel Vlaanderen, ook op onze school het leesniveau achteruit.”
De directie en leerkrachten van de Heilige Familie blijven niet bij de pakken zitten. Voor het derde schooljaar op rij organiseren ze tal van concrete acties onder de verzamelnaam ‘taalkabaal’ . “We willen onze leerlingen op een positieve manier stimuleren om meer te gaan lezen”, zegt bibliothecaris Ann Schatteman, de drijvende kracht achter heel het project. “Een van de ludiek opgevatte activiteiten was het vormen van een voorleesslinger donderdagmiddag tijdens de Voorleesweek. Meer dan 800 leerlingen vormden een ketting doorheen heel de school, en lazen elkaar voor. Dat was samen goed voor een lint van zo’n 800 meter. Zeven jaar geleden deden we deze stunt ook al eens in onze school.”
Alexandria (12) was een van de schakels in de voorleesketting. “Ik probeer elke dag te lezen in een boek”, vertelt ze. “Dat doe ik meestal vooraleer ik ga slapen. Door een boek te lezen vergeet ik de stress van het studeren.”
De voorleesketting was niet de enige opvallende actie van de ‘taalkabaal’-campagne in de Heilige Familie. De leerlingen werden ook uitgedaagd voor een ‘leesbingo’ waarbij ze allerlei uitdagingen moesten aangaan. “De klassen werden bijvoorbeeld uitgedaagd om op negen verschillende manieren een boek te lezen”, vertelt Ann Schatteman. “In de kelder, in de sporthal, met gekke kleren aan of op het bureau van de directeur: het kon allemaal. De prijzen die ermee te winnen vielen waren ook allemaal voorstellen van de leerlingen zelf. De winnaars werden de leerlingen van klas 4 Humane Wetenschappen. Zij mochten aan het rad draaien en hun prijs in ontvangst nemen: een spelletjesavond met overnachting en ontbijt.”